Affärssystem för bygg- och hantverksbranschen

Branschanpassade helhetslösningar för lön, HR och ekonomi.
Vi kan bygg!

Att driva framgångsrika byggprojekt ställer höga krav på såväl ekonomi- som lönesystem. Vi förstår byggbranschen så vi vet! Hogias Byggflöde innehåller allt du behöver, från digital tidrapportering via knivskarpa projektrapporter hela vägen fram till bokslut. Välj hela eller delar och gör livet lätt för dig. Hör av dig till oss så hjälper vi dig att skapa den perfekta lösningen för just dig. Vi är bara ett samtal bort! Ring oss gärna på 0303-663 22.

Lönsamt

Med automatiserad lönehantering så sparar du både tid och pengar.

Skapa ett affärssystem som passar just ditt arbete.

Komplett

Branschanpassad helhetslösning med ett ekosystem av partners som använder våra smarta API:er. Välj allt – eller bara de delar du behöver.

Hogias molntjänster har smarta AI-funktioner inbyggda i systemet.

Smart

Avancerad AI-funktionalitet gör jobbet snabbare, enklare och roligare.

Med affärssystemet i molnet kan du arbeta var du än är.

Branschnära

Våra medarbetare kan och förstår byggsektorn. Boka möte så hjälper vi dig fram till rätt lösning. Vi är bara ett samtal bort!

Ekonomi- och lönesystem anpassade efter dina behov

Affärssystem för byggbolag

Byggbolag

Hantverkare

Byggkonsulter & arkitekter

Har du också problem med mycket manuellt arbete när du skall sköta löneutbetalningarna? Lägger du mycket tid på att hantera komplexa lönemodeller och lägger tid på lösenrapportering till byggnads? 

Då har vi lösningen för dig! Med Hogia Bygglön Plus får du en till stor del automatiserad lönehantering som både sparar tid och säkerhetsställer att rätt person får rätt lön. Vill du arbeta med projektfördelad lön eller ackordslöner kan du göra detta med hjälp av våra lönesystem. Vi kan byggbranschen!

Är fakturamängderna stora och ni lägger mycket tid på att tolka fakturor och manuellt lägga in vilket projekt som fakturan är kopplad till? Upplever du att många ekonomisystemsleverantörer har komplicerade betalningsmodeller? Då är OpenBusiness ekonomisystem något för dig. Ekonomisystemet har inte bara en enkel betalningsmodell utan bygger även på Artificiell Intelligens och kopplar automatiskt fakturan till rätt projekt, vilket gör att du kan spara upp till 10 minuter per faktura i jämförelse med manuell hantering. Samtidigt har vi sett till att vårt ekonomisystem OpenBusiness är det mest lättanvända och användarvänliga ekonomisystemet på marknaden så att du slipper lägga en massa tid på utbildning och konsulttjänster. Vår onboarding för nya kunder är både snabb, personlig och effektiv!

Med vårt ekosystem av partners hjälper vi våra kunder genom hela processen – från arbetsorder/projekt till lön till ekonomi till effektiv och pålitlig uppföljning, samtidigt som vi tar ansvar för att helhetslösningen fungerar.

SNABBFAKTA

  • Uppföljning av projekt  
  • Effektivt fakturaflöde  
  • Hantering av omvänd byggmoms
  • Lönesystemet förberett med Byggavtalet 
  • Lösenrapportering

Tycker du också att era kunder är det viktigaste ni har och vill inte slösa tid på onödigt administrativt arbete? Söker du en lösning som effektiviserar hela processen – från beställning till att lönen betalas ut? 

Då erbjuder vi tillsammans med våra partners ett helhetskoncept med Hogias ekonomi- och lönesystem som är anpassade för hantverksbranschen.

När du har rapporterat tiden i någon av våra partnerlösningar kan du enkelt importera in det till våra lönesystem. Systemet räknar inte bara ut vad lönen ska bli utan hanterar även eventuella milersättningar, utlägg och traktamenten på ett effektivt sätt med minimalt med administration och hög automatik. 

När du köper färg, elmaterial eller material till en kund kopplas fakturan automatiskt till rätt projekt och importeras till ert projekt- och arbetsordersystem, oavsett vilken av våra partners som du arbetar med. När ni fakturerar har vi full kontroll på hela fakturaflödet. Är det ROT-fakturor har vi fullt stöd för export till Skattemyndigheten så att du kan begära utbetalning från dem. Allt för att du skall spara tid och på det sättet få mer tid till att göra dina kunder nöjdare!

SNABBFAKTA

  • Digital hantering av tid, material och kostnader per arbetsorder 
  • Lönesystemet förberett med Installationsavtalet
  • Lönesystemet förberett med Plåt- och ventilationsavtalet 
  • Lönerapportering till Måleriportalen 
  • Lönesystemet förberett med Måleriavtalet

Är du en byggkonsult eller en arkitekt som tampas med fakturerbara timmar, resursplanering, tidrapportering och fakturering? Vill du inte slösa tid på krångliga ekonomisystem och manuell hantering när du skall betala ut dina löner? 

Då är en helhetslösning från oss och våra partners det naturliga valet! Vi förstår din vardag och kan hjälpa till med bra råd för att minska administrationen.

Med vår lönelösning, Hogia Bygglön Plus, erbjuder vi en lösning som minskar det manuella arbetet när det gäller utbetalning av utlägg, kilometerersättning och traktamenten. Det gör det möjligt att lägga fokus på det som är viktigast – att skapa nöjda kunder och medarbetare. Lösningen är inte bara välintegrerad med våra ekonomisystem utan fungerar även utmärkt med flera projektlösningar såsom exempelvis Millnets Tid och Projektlösning, som är en anpassad för både arkitekt och byggkonsulter.

Vårt ekonomisystem OpenBusiness skapar en problemfri IT-miljö då systemet är helt molnbaserat, vilket innebär att systemet uppdateras löpande med nya smarta funktioner. Samtidigt skapar det effektiva flöden för inkommande och utgående fakturor utan att du behöver lägga en massa tid på manuellt arbete. Vår smarta AI-funktionalitet tolkar fakturorna och, om det behövs, kopplar dem per automatik till rätt projekt och kan vidarefaktureras om man så önskar.

SNABBFAKTA

  • Uppföljning av projekt 
  • Lönesystemet förberett med Arkitektavtalet

Det sömlösa byggflödet – tryggt och enkelt

Det sömlösa byggflödet – tryggt och enkelt

Tillsammans är vi starka

Vi värderar våra partnersamarbeten högt, då de ofta är nödvändiga för att du som kund ska få ett så komplett system som möjligt. Integrationsmöjligheterna är många, vilket skapar en helhetslösning med sömlösa flöden som förenklar och underlättar. Låt oss presentera några av våra viktigare partners:

Milients molnbaserade systemlösning för tid och projekthantering är speciellt utvecklad för konsultföretag inom byggbranschen och kan integreras med Hogias ekonomi- och lönesystem. 

Genom samarbetet med Hogia kan arkitekt-, ingenjörsbyråer och övriga konsultbolag inom byggsektorn erbjudas ett heltäckande systemstöd, från rapportering av tid till uppföljning, fakturering och lönehantering. Millnet Tid & Projekt ger alla som är involverade i ett projekt möjlighet att registrera sina egna projekthändelser, så som tidrapportering, utlägg, traktamente och körjournal. Det automatiserade arbetsflödet som integrationen erbjuder sparar tid i alla led, från projektledare till ekonom och bidrar till en bättre uppföljning av verksamheten. 

Läs mer

Teamhub är ett lätthanterligt projektstyrningssystem som kan integreras med Hogia OpenBusiness. Teamhub hjälper dig att hålla koll på hur dina projekt går i realtid. Appen är smart och hjälper dig att rapportera rätt genom bland annat nedräkning av dina timmar du förväntas jobba varje dag och andra påminnelser.

Mycket dubbelarbete tas bort då du bara behöver lägga upp projekt, kund och dina register på ett ställe och detta synkas över till ditt ekonomisystem.

Du kan sömlöst hantera ditt projektflöde smidigt hela vägen från inskrivning av information kring projektet i Teamhubs app till att i Hogia OpenBusiness lätt kunna klicka i och välja de leverantörsfakturor som skall gå med i underlaget till kund som sedan går iväg som e-faktura/PDF- eller pappersfaktura.

Läs mer

Fieldly är ett digitalt projektverktyg, speciellt utvecklat för byggbranschen i syfte att minska administration och säkerställa full koll på projekten.

Läs mer

Integrationslösning mellan Next Project och Hogias ekonomi- och lönesystem är en kraftfull metod som kan hjälpa dig att minska administrationen avsevärt. Genom att synkronisera all information mellan systemen så har du alltid rätt information på rätt plats och kan arbeta smidigt och effektivt i ett och samma system. Med vårt heltäckande systemstöd kan du ha full kontroll över din verksamhet inom byggbranschen, från rapportering av tid till uppföljning, fakturering samt arbete med budget och prognos. Genom att integrera systemen kan alla projekthändelser, såsom tidrapportering, fakturering samt hantering av leverantörsfakturor registreras och hanteras på ett smidigt och automatiserat sätt. Detta innebär att du som byggföretagare med vår lösning kan du fokusera på det som verkligen betyder något för ditt byggföretag - att skapa fantastiska projekt och nöjda kunder!

Läs mer

Några av våra kunder

Från första rådgivning till smidigare administration i fyra enkla steg

  1. Boka möte – fysiskt eller digitalt – med någon av våra rådgivande experter. Tillsammans sätter vi oss ner och tittar på vilken lösning som passar er bäst. Du får därefter förslag på ett skräddarsytt upplägg bestående av de delar just du behöver. I denna fas involverar vi också gärna någon av våra partners om vi tror att deras kompletterande system kan skapa en ännu mer optimerad lösning för dig. 
  2. För att du ska kunna känna dig trygg och snabbt få stöd har du under hela driftsättningen en personlig kontakt med ansvarig person från vårt driftsättningsteam. Här gör vi allt för att processen ska flyta på så enkelt som möjligt.
  3. Att flytta in i ett nytt system – hur enkelt det än är – föranleder ändå alltid frågor och behov av stöd. Vår support är bara ett samtal bort! Vår support består av ett enastående team som ägnar hela dagarna åt just byggbranschen och därför snabbt kan svara på just dina specifika frågor.
  4. Det gäller att hålla sig uppdaterad! Våra experter hjälper dig med det också. Du får löpande information och råd om exempelvis vilka krav som ställs i branschens olika avtal inom lön- och personalområdet. När det kommer till frågor om projekt- och tidredovisning inom byggsektorns olika entreprenad- och konsultverksamheter är vi väl insatta och guidar dig. Löpande arrangeras också utbildningar och webbinars inom HR/lön- och ekonomiområdet. Vår kunskap blir din också! 

Vill du höra mer om integrationsmöjligheter, partnersamarbeten och andra sätt att skapa smidiga processer? Hör av dig till oss, så berättar vi gärna mer. 

Kontakta oss gärna

Porträttbild som visar Camilla Boden på Hogia

Camilla Bodén

Account Manager 
camilla.boden@hogia.se
0303-688 46

Porträttbild som visar Martin Gustavsson på Hogia

Martin Gustavsson

Sales
martin.gustafsson@hogia.se
0303-72 57 17

Porträttbild som visar Oscar Västerstig på Hogia

Oscar Västerstig

Sales Manager
oscar.vasterstig@hogia.se
0303-688 78

Vill du veta mer?
Vill du komma i kontakt med oss?
FÖRSÄLJNING

0303 - 663 22
salj.bygg@hogia.se

SUPPORT

0303 - 663 38
support.bygg@hogia.se

Relaterat

Elektronisk fakturahantering
Effektiva flöden är en självklarhet!

Både för inkommande och utgående fakturor

Läs mer
Kunskap & Information
Digital signering förenklar ÄTA-arbeten

Effektivisera processerna genom att låta kunder och medarbetare signera digitalt.

Läs mer
EKONOMI
Ekonomisystem för alla behov
Hogia Signit
Säker digital signering - tryggt och effektivt
LÖN/HR
Lösningar för lön och HR som effektiviserar din vardag
Shared Service Center
Helhetslösningar eller "pusselbitar" i ett större system?

Utifrån dina behov hjälper vi dig med en lösning som passar din organisation.

Läs mer