– Många av våra medarbetare är säsongsanställda så antalet lönespecifikationer varierar, men oftast handlar det om mellan 400 och 500 i månaden, eller runt 4000 stycken per år, berättar Merja.
Hanteringen sker med hjälp av Hogias lönesystem som företaget införde 2018 i samband med att GDPR-kraven trädde i kraft. Själv har Merja jobbat med Hogias lönesystem hos olika arbetsgivare i över 20 år.
Merja Wahrén, HR-ansvarig och lönechef på Strömma Turism & Sjöfart.
– Jag tycker det är ett fantastiskt smidigt sätt att kunna distribuera filer i stora volymer. Vi skickar lönespecarna direkt från systemet till respektive medarbetare. Du kan få din specifikation via MyPayslip eller Kivra. Hanteringsmässigt är det ingen skillnad för oss.
Men skillnad är det faktiskt, fast på ett annat plan. För varje lönespecifikation som skickas med Kivra avsätter Hogia och Kivra en del av intäkten till förmån för utvalda välgörenhetsorganisationer utan någon extra kostnad för kunden. De senaste åren har intäkterna gått till Reach for Change som stödjer socialt entreprenörskap bland barn och unga för att minska fattigdom, ojämlikhet och klimatpåverkan.
När vi berättar för Merja om Hogias och Kivras gemensamma initiativ – Lönespecen som gör gott – blir det en glad överraskning.
– Oj, det visste jag faktiskt inte. Men vad kul att vi kan vara med och bidra till något så bra på ett så enkelt sätt. Det tror jag alla våra medarbetare tycker. Nu ska vi sprida budskapet och se till att hela företaget får reda på det också!
Vill du också välja Lönespecen som gör gott? Läs mer om fördelarna här.