4 min läsning

Innehåll

Mars 2025

Modern teknik och innovation är hjärtat av Hogias verksamhet

Varje dag arbetar vi med att skapa lösningar som gör våra kunders arbete lite enklare, lite smartare och framför allt mycket mer effektivt. Här har vi samlat några av de nyheter som väntar runt hörnet, och varje månad kommer en ny uppdatering. I detta nummer får du också hänga med bakom kulisserna när vi träffar två specialister inom mobbprogrammering. Missa inte det!

Produknyheter Q1

 


 

Smart underhållsplanering för en grönare fastighetsportfölj

Välkommen Hogia Underhållplanering! Nu lanserar vi ytterligare en innovativ lösning för dig som arbetar i fastighetsbranschen – ett klimatsmart planeringsverktyg för renovering och underhåll av fastigheter. Du får en tydlig överblick över ditt fastighetsbestånds underhållsbehov, samtidigt som du sparar tid, pengar och värnar om miljön.

Planeringsverktyget är helt datadrivet och bygger på en unik algoritm som använder avancerade modeller för att förutse byggnadskomponenters livslängd, beräkna byggnaders energibehov, klimatpåverkan och livscykelkostnader. Genom att skapa och jämföra tusentals scenarier, identifierar algoritmen den mest optimala planen – som både tar hänsyn till fastighetens specifika behov och är anpassad för att möta energi- och klimatmål.
Läs mer om Hogia Underhållsplanering här

Så får du koll på vad arbetstiden kostar

Som användare i Hogia DinHyresvärd kan du sedan en tid tillbaka rapportera tid på en arbetsorder. Det betyder att både fastighetsbolag och förvaltare kan följa upp hur mycket tid som läggs på olika typer av ärenden, och identifiera områden som kräver särskild uppmärksamhet.
 
Nu går det även att bokföra den tid som rapporteras. Användare kan då se kostnader för intern tid och följa hur olika avdelningar går med hänsyn till den arbetstid som investeras. Funktionen kan enkelt kopplas till det ekonomisystem du använder och kräver ingen konfigurering.
Läs mer om Hogia DinHyresvärd här



 

Digital inlämning av årsredovisningar – nu även för koncerner

Hogia Bokslut har sedan länge haft stöd för digital inlämning av årsredovisningar för företag som följer K2-regelverket och K3-regelverket. Bolag som följer andra regelverk, så som koncerner, handelsbolag och bostadsrättsföreningar, har varit begränsade till det traditionella pappersformatet för inlämning. Under våren lanserar Hogia en ny och efterlängtad funktion som möjliggör digital inlämning av hela koncernårsredovisningar.
Läs mer om Hogia Bokslut här

Lämna in deklarationen med ett knapptryck via Skatteverkets AP

I Hogia Skatt har aktiebolag och ekonomiska föreningar har möjlighet att lämna in deklarationen digitalt. Den första delen i Skatteverkets API-utbud gäller alltså för alla som lämnar Inkomstdeklaration 2 inklusive tillhörande bilagor N3B, N4, N7, N8 och N9 samt övriga upplysningar.
 
Direktkopplingen förenklar deklarationsarbetet avsevärt. Du slipper hålla ordning på filer och kan använda en direktlänk till rätt vy för att kontrollera inför signering. På så sätt försvinner flera administrativa moment. I Skatteverkets ”Eget utrymme” blir vyerna samtidigt mer överskådliga och visar exakt vad som skickats från Hogia Skatt, vilket ger en tydligare överblick över hela processen.
Läs mer om Hogia Skatt här

En viktig del i moderniseringen är utvecklingen av API:er, vilket enkelt kan förklaras som en bro som tillåter information att överföras mellan system, till exempel mellan Skatteverket och andra aktörer. Det är Skatteverkets API:er som gör det möjligt för dig som kund att lämna och hämta information direkt i programmen du använder, i stället för i Skatteverkets miljöer.

 


 

Nu finns fler semesteravtal tillgängliga i OpenHR Lön

Nu kan du som användare av vårt molnbaserade lönesystem, OpenHR Lön, enkelt hantera lön för arbetare som jobbar dagtid. Det nya semesteravtalet ”Procent på intjänad lön” hjälper dig att få en korrekt semesterskuld, utan manuellt arbete. Dessutom får medarbetarna sina semestersaldon synliga och uppdaterade.

Semesteravtalet "Procent på intjänad lön" är komplext och bygger på en avancerad beräkning i många steg. Funktionen underlättar därför lönearbetet betydligt och minskar risken för fel. Lanseringen är ett första steg, vi kommer också att släppa funktioner i OpenHR Lön som gör det möjligt att skilja på arbetare och tjänstemän i exempelvis bokföringen

Läs mer om Hogia OpenHR Lön här



 

Bring your own device – skapa realtidsdata med valfri enhet

Hogias LinjeGuiden är webbverktyget som guidar föraren rätt oavsett trafikläge och omledningar. I två vyer har föraren koll på hållplatslista och karta med navigator - samtidigt. Med sekundtäta uppdateringar av bussens position och trafikledarnas snabba agerande kör föraren sin tur med rätt förutsättningar. Det innebär att alla har en och samma bild av trafiken; föraren, resenären och trafikledningen.

Tidigare krävdes en mjukvara i fordonen som förmedlar data till LinjeGuiden via en lokal datakälla i bussen. Med vår nya lösning behöver du inte längre ha någon utrustning i bussen, utan det räcker med positionen. Alla data synkas och hämtas via LinjeGuiden från molnet ner till din egen valda befintliga skärm. Med positioneringen kopplar du sedan ihop bussen med turen. Föraren anmäler sig på sitt omlopp och får då exakt information om hur nästa tur ska köras. Använder du en portabel enhet väljer du vilket fordon du vill följa, på bussens fasta skärm kommer den upp automatiskt.
Läs mer om Hogia Public Transport Systems här



 

Ny smart självbetjäningslösning för effektivare incheckning på terminalen

Self-Service är en modul i Hogia Terminal Operation System (TOS) som gör det möjligt för förare att själv registrera sitt besök vid terminalen.

När åkeriet föranmäler besöket får föraren en PIN-kod, som används vid incheckning på surfplatta eller dator vid terminalporten. Om ingen föranmälan gjorts kan föraren enkelt checka in på plats genom att fylla i nödvändig information. I båda fallen genereras en QR-kod efter godkänd incheckning, som ger vägledning till rätt plats på terminalen.

Self-Service är designad för att vara enkel och intuitiv, vilket gör att förare kan checka in sig själva utan hjälp från terminalpersonal. Detta sparar tid, minskar manuell hantering och effektiviserar terminaldriften genom att minska behovet av personal, korta väntetider och öka säkerheten. Samtidigt gör det registreringen snabbare och smidigare för både åkerier och förare.
Läs mer om Hogia Terminal Systems här

 


 

På Hogia spelar mobbprogrammering en central roll i hur vi skapar hållbara och effektiva lösningar.

Mobbprogrammering – mer än bara kod

På Hogia spelar mobbprogrammering en central roll i hur vi skapar hållbara och effektiva lösningar. Två personer med stor erfarenhet av detta är Daniel Nilsson, utvecklingschef på Hogia, och Martin Lassbo, senior utvecklare på Hogia. Vi bad dem förklara vad metoden innebär och berätta varför den har blivit så framgångsrik.

Läs hela artikeln här

Vill du vara först att spana in den senaste tekniken?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev om modern teknik, smarta funktioner och trendspaningar. Vi släpper ett nytt nummer varje månad.