Att lämna in årsredovisningen digitalt kan bli en självklarhet i framtiden och Bolagsverket har lämnat förslag till Justitiedepartementet där de föreslår just det. Justitiedepartementet har satt igång en utredning kring hur skyldigheten att redovisningen sker digitalt kan komma att se ut. Senast den 22 december 2022 ska resultatet av utredningen redovisas.
Enligt årsredovisningslagen ska årsredovisningen lämnas in till Bolagsverket senast sju månader efter räkenskapsårets utgång. Bolagsverkets roll är att ta emot årsredovisningen, utföra några formella granskningar och kontroller samt offentliggöra årsredovisningen.
Många fördelar med digital inlämning
Camilla Kruse är produktansvarig för digitala inlämningar på Bolagsverket. Hon berättar att det finns många fördelar med att lämna in årsredovisningen digitalt.
Camilla Kruse, produktansvarig digital inlämning på Bolagsverket.
– Digital inlämning är enklare, det går snabbare och det är mycket tryggare. Det finns till exempel ingen risk för att årsredovisningen kommer bort i posthanteringen. Det skulle jag säga är värt en hel del för en företagare. Dessutom bidrar digitala årsredovisningar till minskade transportkostnader och minskad pappersförbrukning, vilket är bättre för miljön.
Om årsredovisningen skickas in digitalt, registreras den nästan alltid direkt. Genom Bolagsverkets automatisering görs ett antal formella kontroller såsom, korrekt organisationsnummer, rätt styrelse, rätt räkenskapsår, korrekt datum mellan handlingar o.s.v. Ju tidigare du lämnar in den, desto mer tid har du på dig att rätta eventuella fel.
– När din årsredovisning har blivit godkänd kan du se det direkt på Bolagsverket.se, ”Mina sidor”, i appen, på SNR, via e-post eller via ”Mina meddelanden” om du har registrerat den tjänsten på ditt företag. Om vi hittar brister i årsredovisningen kommer vi att skicka ett föreläggande till dig och be dig att komplettera årsredovisningen, säger Camilla.
Systemstöd för digital inlämning
För att kunna lämna in årsredovisningen digitalt behöver du ha ett systemstöd. Alla stora bokföringssystem har de funktioner som krävs och det finns bra support från systemleverantörerna om du skulle behöva hjälp.
– För att lämna in din årsredovisning digitalt laddar du upp en avskrift från ditt bokföringssystem av den årsredovisning som bolagsstämman beslutat om. Vd eller någon i bolagets styrelse loggar sedan in i Bolagsverkets tjänst och skriver under digitalt, med till exempel mobilt BankID. På Bolagsverkets hemsida finns även filmer som visar hur det går till att lämna in årsredovisningen digitalt, berättar Camilla.
Digital inlämning – snart obligatoriskt för aktiebolag
Sverige har höga målsättningar kring digitalisering och digital inlämning av årsredovisning är en del i den digitala utvecklingen. En lag om obligatorisk digital inlämning av årsredovisning för aktiebolag som redovisar enligt K2 och K3 förväntas träda i kraft snart, kanske redan under 2023.
– Att digitalisera rutinuppgifter förenklar enormt för företag, bidrar till ett modernt arbetssätt och minskar din och företagets administrativa börda. Dessutom är det ett steg mot att du inte ska behöva lämna in samma uppgifter till myndigheter flera gånger. Vi vet inget exakt datum för när det blir obligatoriskt med digital inlämning, men varför inte förbereda dig redan nu, avslutar Camilla.
Läs mer på Bolagsverkets hemsida: https://bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/arsredovisningforaktiebolag.759.html