Bakgrund
Hållbarhetsarbete har på kort tid gått från att vara en fråga om särskiljning till att bli en hygienfaktor. Stora företag har, tack vare legislativa krav, börjat hållbarhetsredovisa. Mindre företag påverkas i sin tur som underleverantörer till de stora samt när både kunderna och marknaden börjar efterfråga hållbarhetsmål och konkreta åtgärder.
Det som blir mätt blir gjort
Det är när man börjar mäta som man på riktigt förstår varför hållbarhetsarbetet är så viktigt - för samhällsnyttan och för den egna affären. Den stora frågan är dock: vad ska man mäta?
- Hållbarhet är förmågan att existera utan att förbruka nuvarande eller framtida naturresurser. Det betyder att vi behöver mäta det som påverkar jord, vatten och luft och våra möjligheter att fortsätta bruka resurserna på lång sikt så att den biologiska mångfalden bevaras och vi mår bra. Att etablera metoder och verktyg för att kvantifiera företagets hållbarhetsåtaganden (ESG) hjälper till att analysera effekten av hållbarhetsinitiativ och att kunna jämföra med andra företag i samma bransch. Att spåra "korrekta" mätvärden är ett sätt att skapa ekonomiska incitament för minskad miljöpåverkan, fastslår Mari Hellblom, EasyToTrust, som pratade hållbarhet under Hogias Kompetensdagar Ekonomi.