Som tjänsteman i dagens samhälle i Sverige så kan förutsättningarna för att arbeta hemifrån vara ganska enkla. Allt du kan behöva för att utföra ditt arbete som vanligt, kan vara en dator, en mobiltelefon och en bra internetuppkoppling. Många arbetar nu hemifrån i så stor utsträckning som möjligt på grund av coronaviruset. Då måste vi försöka ha rätt förutsättningar för att kunna utföra vårt arbete effektivt.
Vi får varje dag ny information från olika media om hur man som individ ska agera och det kommer lika mycket olika information om hur man bäst arbetar hemifrån. Det kan handla om att du ska göra dig i ordning som om att du skulle gå till arbetet, att du ska förbereda lunch dagen innan eller att du ska skilja på arbete och fritid och inte arbeta från soffan då det är en plats för vila. Så hur vet man då vilka tips som är bra för ett arbete hemifrån? Det är förmodligen olika från individ till individ men självklart finns det några generella saker du kan tänka på.
Se till att du har rätt tekniska förutsättningar
Se över vilka tekniska/digitala verktyg du använder i ditt dagliga arbete. Gör en lista över alla verktyg du behöver och testa dem med dina kollegor så att de går att använda felfritt från ditt hem. Berätta för din chef, dina kollegor och affärskontakter att du arbetar och att du kan nås som vanligt. Ha gärna ett forum där du och dina kollegor snabbt kan gå in och tala om att ni arbetar hemifrån, är lediga eller sjukskrivna. Om ni har möten via någon digital plattform, se till att ha en bra rutin för mötet. Utse en mötesledare som tar ansvar för att mötena blir givande och tydliga och som ser till att alla är delaktiga.
Arbeta bekvämt
Arbetsgivaren har arbetsmiljöansvaret även vid hemarbete men självklart är det du som bestämmer hur din arbetsplats hemma ser ut. Oavsett om du har valt soffan, köksbordet eller din hemmakontorsplats att arbeta från så är det viktigt att du sitter så bekvämt som möjligt. Om du sitter på en plats hela dagen, se till att du varierar din ställning ibland, annars finns det risk för att du får ont eller blir stel. Soffor, sängar och köksstolar är inte gjorda för att man ska sitta i åtta timmar om dagen, så om du kan, variera även platsen.
Ta raster och pauser
Glöm inte att som vanligt hämta ditt kaffe och ta din paus och att äta din lunch i lugn och ro. Ta en promenad eller åtminstone lite luft under dagen. Du styr mer över din arbetstid när du arbetar hemma vilket kan vara positivt om du inte fastnar framför datorn med en arbetsuppgift eller tvärtom, fastnar i hushållssysslor. Du har kanske möjlighet att sova lite längre då du slipper ta dig till jobbet på morgonen men släpp inte på rutinen att gå och lägga dig i tid ändå, annars kommer du bara bli tröttare av hemarbete. Har du flexibel arbetstid, kolla gärna av med dina kollegor om vilka tider de kommer finnas uppkopplade så att ni kan ha kontakt när det behövs.
Tappa inte det sociala
Dagens ungdomar umgås i högre utsträckning ”via nätet”. Här har även vi vuxna i arbetslivet möjligheter. Det kan till exempel handla om sociala medier eller chattfunktioner. Eller varför inte ta upp din telefon och faktiskt ringa din kollega för att stämma av något istället för att använda en chattfunktion? Ett tips är också att starta dagen med en gemensam ”kickoff” via ett digitalt forum där man kan prata av sig lite så att man känner ett sammanhang. Vi människor är beroende av social kontakt och då vi inte kan få den genom att vi träffas på arbetsplatsen, så behöver vi få den på andra sätt.
Viktigt att tänka på är att alla är olika och har olika behov. Behöver du till exempel arbeta hemifrån och samtidigt ta hand om dina barn så behöver din arbetsgivare ta hänsyn till att du inte alltid kan vara tillgänglig under dagtid. Stäm alltid av med din arbetsgivare om hur din situation ser ut. Se över hur dina försäkringar gäller när du arbetar hemifrån, vissa kollektivavtal reglerar distansarbete. Kom också ihåg att när många i en organisation arbetar hemifrån samtidigt kommer olika omständigheter göra att olika projekt kanske drar ut på tiden då arbetssättet helt förändras. Ha i åtanke att det ofta är helt nya rutiner som ska sättas och att det kan ta tid innan alla kan anpassa sig på bästa sätt.
Publicerad 200323