Innehåll
Så har Nybergs Svets AB förbättrat sina arbetsflöden
Med över 100 års erfarenhet inom stålkonstruktioner är Nybergs Svets AB en veteran i branschen. Företaget, som är känt för sin spetskompetens och sitt starka engagemang, erbjuder lösningar till stora och medelstora byggföretag inom tre huvudsakliga affärsområden – bärande stålkonstruktioner, trappor och räcken i stål, samt kompletta stomentreprenader. I verksamheten ryms både egen tillverkning och montageinstallationer av produkterna.
Nybergs Svets var tidigare en del av SERNEKE-koncernen men är sedan två år tillbaka ett fristående privatägt bolag. I samband med ägarskiftet upphandlades ett nytt ekonomi- och lönesystem för att bättre möta deras behov. Valet föll då på Hogia.
– Målet var att effektivisera arbetsflödena och kunna hantera all administration kopplad till löner och ekonomi på egen hand. Idag sköter vi hela ekonomiarbetet i huset – från reskontra, avstämningsarbete till lönehantering och bokslut, förklarar Annelie Esko, ekonomiansvarig på Nybergs Svets.
Integration och effektivitet
En av anledningarna till att Nybergs Svets valde Hogia var ekonomiprogrammets stöd för redovisning enligt IFRS. Ett annat viktigt skäl var länkningen mot projektsystemet NEXT som företaget arbetar i. Integrationen mellan Hogias system och NEXT har bland annat medfört att man har lyckats synkronisera sina tidrapporter och löner på ett enkelt sätt.
– Den smidiga integrationen har förbättrat hanteringen av tidrapporter och löneadministration avsevärt. Nu kan våra medarbetare snabbt och enkelt registrera arbetade timmar i NEXT och det skickas direkt till lönesystemet, vilket gör att vi sparar både tid och energi, berättar Jesper Korpås, projektchef på Nybergs Svets.
Systemet i praktiken
Både Jesper Korpås och Annelie Esko betonar att även om funktionerna i Hogias system liknar de som fanns i det tidigare systemet, så är användarvänligheten och effektiviteten på en helt annan nivå. Det har blivit enklare att hantera såväl löner som fakturor och projektredovisning.
– Programmen är väldigt användarvänliga och det går fort att arbeta i dem. Vi har inte haft några utbildningar internt men man listar ut allt ändå, säger Jesper Korpås.
Annelie Esko fyller i:
– Det är små saker, men stora vinster. Faktureringen går snabbare, ankomstregisteringen fungerar bra, momsrapporterna och avstämning mot redovisningen diffar i princip aldrig. Dessutom var inställningarna väldigt bra från början, och det har fungerat oerhört bra med driftsättning och den löpande avstämningen, berättar hon.
Smidig övergång
De båda kollegorna konstaterar att de är mycket nöjda med övergången till Hogia. Systemen och integrationen med NEXT har gett dem de effektivitetsvinster de eftersökte, och den användarvänliga plattformen har förenklat både lönehantering och ekonomiarbetet. Dessutom har de haft stor nytta av snabb och professionell support från Hogia.
– Supporten är fantastisk och kundtorget är ett mycket användbart verktyg. Vi kan ofta hitta lösningar där innan vi behöver kontakta support, säger Annelie Esko avslutningsvis.
Ett urval av de projekt Nybergs Svets har arbetat med. Från vänster: Prioritet Serneke Arena, Karlatornet och Kicks i Nordstan.