2 min läsning

Innehåll

Artikel

Så har BST Berges Schakt & Transport automatiserat sin miljörapportering

BST Berges Schakt & Transport AB har länge verkat i branschen. Med ett personligt engagemang och stort fokus på projektadministration, är ambitionen att leverera den främsta servicen till sina kunder. Sedan ett halvår tillbaka har de tagit klivet och automatiserat sin miljöredovisning.

BST Berges Schakt & Transport grundades 2001 och är en väletablerad förmedlare av maskin- och transporttjänster i Mälardalen och Stockholmsområdet. Idag består bolaget av 14 medarbetare med lång erfarenhet inom området. Kundbasen utgörs av alla typer av byggföretag och bland uppdragen finns såväl stora som små entreprenader.

Långt partnerskap och digitalisering

Samarbetet med Hogia sträcker sig långt bak i tiden. I närmare 15 år har man använt Hogias Mobilast-lösning för digital orderhantering. Nyligen utökades samarbetet med ytterligare en tjänst, automatisk miljöredovisning via Hogia Moveit.

Camilla Berges, administrativ chef i BST Berges Schakt & Transport, var en av nyckelpersonerna i projektet.

Vi har haft en dialog med Hogia sedan i februari och var snabba på att integrera funktionaliteten så fort den blev tillgänglig. Det ligger helt rätt i tiden och är i linje med både kund- och myndighetskrav.

Stora tidsbesparingar

Trots den initiala investeringen i att implementera ett nytt rapporteringssystem, är Camilla optimistisk om de långsiktiga fördelarna. Bolaget har arbetat med miljörapportering under många år men processen har varit helt manuellt, något som ofta varit tidskrävande och arbetsintensivt.

Hon påpekar att även om de fortfarande hanterar en del manuella uppgifter, så sparar de tid genom att kunna generera miljödata parallellt med orderhanteringen.

– Du får en schablonberäknad rapport på alla projekt i ett skede och har hela tiden tillgång till uppdaterade miljödata. Om en kund ringer och vill ha en CO-rapport kan vi direkt ta fram den. Tidigare var vi tvungna att manuellt gå tillbaka ett år i tiden och sammanställa rapporten.

Användarvänligt system och bra support

För BST Berges Schakt & Transport har systemets användarvänlighet och att de olika systemen hänger ihop, varit avgörande faktorer i beslutsprocessen. Där utmärker sig Hogia på ett positivt sätt jämfört med andra system på marknaden menar hon. Även kundsupport har varit en viktig del i beslutet.

– Hogia har världens bästa support! Det är så viktigt för att man ska våga dra igång ett sådant här projekt. De är insatta i vår verksamhet, förstår vad vi menar och är snabba på att hitta lösningar på problem. Det är verkligen guld värt, uttrycker Camilla.

Framtiden för miljörapportering

Camilla tror att digitaliseringen av miljörapportering kommer att fortsätta utvecklas i takt med kommande regelverk. Men i slutändan handlar det inte bara om att uppfylla krav, utan också om att framtidssäkra verksamheten. Inom Berges Schakt & Transport är det tydligt att en bra miljörapportering inte bara är ett måste – det är en del i deras strategi och ett sätt att fortsätta skapa nöjda kunder.