– Det innebär att jag får in transportsedlarna dagligen och kan fakturera våra kunder med en gång. På så sätt får vi en bättre likviditet. Hela processen blir dessutom mer miljövänlig genom allt papper vi sparar in på. Mitt jobb har också effektiviserats, eftersom flera onödiga arbetsmoment har försvunnit, säger Therese Larsson.
Bra support från Hogia
På sitt tidigare jobb arbetade hon också med ett system från Hogia. Därför blev steget inte långt till att kontakta dem när det var dags för PHL Transport att effektivisera sin hantering av transportsedlar.
– Hogia återkopplar snabbt när man har frågor eller behöver hjälp. Det märks att de vill att det ska fungera bra för företaget. Att de vill lösa problem och hjälpa oss, inte bara sälja en produkt, säger Therese Larsson.
Lätt att göra rätt
Moveit Bygg & Anläggning som PHL Transport har valt att använda är ett nytt molnbaserat system med tillhörande app som bidrar till att minska pappersarbetet. Processen från beställning och utförande till återrapportering och fakturering är helt automatiserad.
– Vi har skapat systemet för mindre och medelstora företag inom bygg-, anläggning- och entreprenadbranschen som vill bli mer digitala. Har du arbetat med transportsedlar manuellt tidigare blir det väldigt enkelt att gå över till Moveit Bygg & Anläggning eftersom sedlarna fylls i på samma sätt. Den enda skillnaden är att de i stället hanteras digitalt via appen, säger Johan Verner, försäljningsansvarig på Hogia Logistics, och fortsätter:
– Eftersom återrapportering görs direkt från appen till systemet går hela processen snabbt, och inget kan tappas bort på vägen eller bli fel. Det blir lätt att göra rätt!