AGI och karensavdrag i praktiken, så här gör Lindahl

”Genom förberedelser för lagförändringar slipper vi tidsbrist vid löneberedningen”

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer med kontor runtom i Sverige. Pia Johansson arbetar som Ekonomiassistent på Lindahl i Malmö, där har hon arbetat i 18 år. Pia sköter allt från bokföring till kundfordringar och hon är också den som är ansvarig för att hennes 75 kollegor får den lön de ska ha varje månad. För Pia är det jätteviktigt att personalen kan lita på att allt blir rätt och att man kan arbeta med digitala flöden där mycket är automatiserat. Vi frågar Pia hur de senaste lagförändringarna har påverkat hennes arbete.

När och hur fick du reda på lagkravet om AGI och karensavdrag?
– Första gången jag läste om AGI och karensavdraget var i ett nummer av Hogias nyhetsbrev HR-info på hösten 2018. Just då hade jag inte tid att reflektera över vad det skulle innebära för oss, jag har mycket i slutet på året och bokslut i januari. Så det var först i februari som jag läste på mer på Skatteverkets hemsida och Hogias kundportal om hur det skulle påverka vår lönehantering. När det kommer ett nytt lagkrav tycker jag att det är viktigt att läsa på vad det innebär och hur det påverkar mitt arbete i lönesystemet. Om mitt arbete tillåter, försöker jag vara ute i god tid med att göra eventuella ändringar som det kan innebära, då kan jag undvika stress och tidsbrist inför löneberedningen.

Hur har det påverkat er lönehantering?
– När det gäller karensavdraget så var det ju lite justeringar som man skulle fixa själv, vilket jag också kunde läsa om i kundportalen. I början räknade jag dock om det på det tidigare sättet bara för att vara säker på att det blev rätt i programmet. När det gäller AGI tycker jag inte att det påverkar så mycket. Jag kör uppgifterna via en fil genom vårt lönesystem till Skatteverket varje månad, det var ungefär så man gjorde när man lämnade in kontrolluppgifterna tidigare en gång om året. Detta känns säkrare nu för jag slipper knappa in siffrorna själv på Skatteverkets hemsida. Det innebär att jag till och med kommer ha mindre arbetsbelastning än tidigare vid årsskiftesrutinerna, för då är kontrolluppgifterna redan inskickade. 

Var du orolig eller stressad över hur det skulle fungera i ert lönesystem?
– Nej, jag har många års erfarenhet så jag stressar nästan aldrig upp mig och det mesta löser sig på ett eller annat sätt. Det var inte heller helt nytt för mig att skicka in filer till Skatteverket, då jag har skickat årsuppgifter till dem förut. Skulle jag undra något så har jag har ju både kundportalen och Hogias lönesupport som jag kan vända mig till. 

Tror du att era medarbetare har märkt någon skillnad efter införandet av AGI och karensavdraget?
– Jag brukar se till att alla anställda har sina lönespecifikationer dagen innan den 25:e då vi har vår löneutbetalning. Ser någon att det blivit fel så kontaktar de mig. Är det ett uppenbart fel så löser jag det med en gång annars justerar jag det på nästkommande månadslön.

När det gäller karensavdraget så hade jag en anställd som ringde upp mig och vi gick igenom uträkningen tillsammans. Jag förstår om de tycker det ser konstigt ut eftersom det i uträkningen ser ut som det är två avdrag, ett för karensdag och sen ett till för sjukavdrag. Beräkningen vi hade tidigare var lättare att följa men jag förstår anledningen till varför det blev ändrat. Man ska bara komma in i det nya tankesättet.

Vill du veta mer om Hogias lönesystem och hur det kan underlätta ditt arbete?

Kontakta oss gärna, du når oss på 0303-667 80 eller advokat@hogia.se

 
 

Läs också

Bransch
Advokat & Jurist

Affärssystem för advokat- och juristbyråer

Läs mer
Lönesystem
Heltäckande lönesystem för alla typer av verksamheter

Med Hogia får du ett lönesystem som är anpassat för din bransch och med kunnig support som sätter dig som användare i fokus.

Läs mer
Hogia MyPayslip
Skicka lönespecar digitalt