Inkomstdeklaration 1
Sista dag att lämna in deklarationen för privatpersoner är den 2 maj. Behövs ytterligare tid finns möjlighet att ansöka om byråanstånd för privatpersoner och dödsbon via Skatteverkets e-tjänst Filöverföring. Deklarationer med byråanstånd ska lämnas in senast den 15 juni, oavsett om deklarationen lämnas in i pappersform eller digitalt.
Andra viktiga datum för privatpersoner
24 februari: Sista dagen för att skaffa digital brevlåda om du vill få deklarationen digitalt.
2–7 mars: Deklarationen kommer till din digitala brevlåda i form av en PDF-fil.
13 mars–15 april: Pappersdeklarationen skickas ut till dig som inte har digital brevlåda.
15 mars: E-tjänsten Inkomstdeklaration 1 öppnar och du som har e-legitimation kan logga in och deklarera, oavsett hur du får din deklaration.
30 mars: Sista dagen att godkänna deklarationen digitalt utan att göra ändringar eller tillägg.
5–8 april: Skatteåterbäring betalas ut för dem som har godkänt sina deklarationer utan ändringar och tillägg.
8–10 juni: Skatteåterbäring betalas ut till dem som deklarerade senast den 2 maj.
14 november: Kvarskatten ska vara inbetald.
Inkomstdeklaration 2, 3 och 4
Utskick av inkomstdeklaration 2 och 4 till digital brevlåda skedde den 7 februari och deklarationerna finns även tillgängliga på Mina sidor. I slutet av februari skickas pappersdeklarationen ut avseende inkomstdeklaration 2, 3 och 4. I samband med detta kommer även inkomstdeklaration 3 att finnas tillgänglig på Mina sidor.
Sista inlämningsdag för pappersdeklarationen är den 1 juli och för digital inlämning gäller den 1 augusti. Slutskattebeskedet skickas ut vecka 50 för pappersdeklarationer och vecka 49 för digitalt inlämnade deklarationer. Har företaget överskjutande skatt att få tillbaka betalas det ut till angivet bankkonto under vecka 49.
Hur kan inkomstdeklarationen lämnas in?
Deklarationen kan lämnas in i pappersform alternativt helt eller delvis digitalt. Det finns olika sätt att deklarera digitalt beroende på vilken huvudblankett det gäller.
Vill du lämna in bilagor via Skatteverkets e-tjänst Filöverföring krävs att du har ett deklarationsprogram som kan skapa SRU-filer.
Inkomstdeklaration 1 kan lämnas via e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 alternativt via e‑tjänsten Filöverföring. Om Filöverföringstjänsten används måste deklarationen även godkännas via Mina sidor.
Inkomstdeklaration 2 kan lämnas via e-tjänsten Inkomstdeklaration 2 alternativt via Filöverföringstjänsten. En filöverförd deklaration ska granskas och signeras via Mina sidor av behörig firmatecknare, VD eller deklarationsombud.
Inkomstdeklaration 3 och 4 anses vara digitalt inlämnad när räkenskapsschema, skattemässiga justeringar, bilagor och övriga upplysningar har lämnats via e-tjänsten Filöverföring. Deklarationens första sida går enbart att lämna in i pappersform.
När öppnar Skatteverkets e-tjänster?
För privatpersoner samt för företag med bokslut september till december, gäller följande datum:
Inkomstdeklaration 1 |
15 mars 2022 |
Inkomstdeklaration 2 |
7 februari 2022 |
Filöverföring |
7 januari 2022 |
Filöverföring INK1 |
7 januari 2022 |
Observera att om INK1:ans första sida skickas in via filöverföringstjänsten måste den även signeras på Mina sidor. Möjligheten att signera INK1 på Mina sidor öppnar först den 15 mars.
Om du vill försäkra dig om att Skatteverket har mottagit din deklaration, kan du kontrollera detta genom att logga in på Mina sidor.
Import av förtryckta värden
Deklarationsarbetet kan underlättas genom att importera förtryckta värden till deklarationsfilen i ett skatteprogram. För att kunna använda den här funktionen krävs att deklarationen upprättas i ett skatteprogram med denna importfunktion.
Importen sker via Skatteverkets PDF-deklaration som finns på Skatteverkets Mina sidor eller i din digitala brevlåda.
Vill du veta mer om hur Hogias skatteprogram kan hjälpa dig i ditt deklarationsarbete? På vår hemsida har vi en lättöverskådlig sammanställning där du kan läsa mer om detta. Mer detaljerad information kring deklarationsinlämning med mera hittar du på Skatteverkets hemsida.