Nya EU-krav digitaliserar kollektivtrafiken i Europa
Den 1 december 2019 träder en ny EU-förordning i kraft, som syftar till att säkerställa att samtliga medlemsländers trafikdata är tillgänglig genom så kallade nationella åtkomstpunkter. Med en gemensam lagstiftning för öppen trafikdata vill EU möjliggöra nya digitala lösningar som förenklar resor med kollektivtrafik över nationsgränserna. Hogia har tagit fram en ny tjänst som underlättar för trafikföretagen i Sverige att förse den nationella åtkomstpunkten med sin trafikdata.
Det var i samband med Persontrafikmässan som Ulf Bjersing, Hogias ledande expert på standardisering inom kollektivtrafik höll ett föredrag om EUs nya trafikdataförordning och hur detta påverkar trafikföretagen i Sverige. ‒ Digitaliseringen spelar stor roll för att utveckla kollektivtrafikområdet inom EU. Om man kan få till ett fritt flöde av trafik- och reseinformation inom Europa så skulle det bidra till att förenkla resandet över nationsgränserna inom EU, berättar Ulf.
Håkan Östlund, produktansvarig för data på Samtrafiken deltog på Hogias frukostseminarium. Han välkomnar Hogias initiativ. ‒ Det är positivt för både oss och trafikföretagen att Hogia kan hjälpa till att få in trafikdata till den nationella åtkomstpunkten på ett enkelt och strukturerat sätt, säger Håkan.
Trafikverket har förordat Samtrafiken, som nationell åtkomstpunkt för kollektivtrafikdata i Sverige. Samtrafiken har börjat bygga en branschgemensam teknisk lösning för insamling och tillgängliggörande av öppen trafikdata. Med tillgång till öppen trafikdata har EU-länderna bättre möjligheter att skapa tjänster som förflyttar människor på ett enkelt och effektivt sätt.
Hogias nya tjänst hjälper trafikföretagen att förse Samtrafiken med kollektivtrafikdata enligt den nya EU-förordningen. Tjänsten innebär att trafikdata från trafikföretaget läses in i Hogias IT-system och kvalitetssäkras innan den per automatik förs över till Samtrafiken.
‒ Med vår lösning får trafikföretagen en kortare startsträcka att leva upp till de nya EU-kraven, säger Ulf Bjersing, Hogias ledande expert på standardisering inom kollektivtrafik.
Alla trafikföretag, även privata måste dela med sig av sin digitala information rörande statiska rese- och trafikdata. Det är dock inget krav att börja producera digital information om man inte redan gör det. Den digitala informationen ska tillhandahållas på ett rättvist och icke diskriminerande sätt. EU har gett medlemsländerna i uppdrag att lagstifta kring detta och de har fram till den 1 december 2019 på sig att genomföra de åtgärder som krävs för att anpassa lagstiftningen.