Emma Soovik
Emma Soovik
2018-09-12

Östgötatrafiken ger grönt ljus för ökad framkomlighet

Östgötatrafiken arbetar kontinuerligt med att förbättra framkomligheten för busstrafiken. Med kortare restid blir det attraktivare att välja att åka kollektivt istället för att ta bilen. Som ett led i att förbättra framkomligheten för bussarna investerar Östgötatrafiken nu i en ny molnprodukt, Hogia Traffic Light Priority, som skickar bussens position till trafikljusen för att få företräde.

Vid den senaste mätningen* uppger 13% kortare restid som främsta skälet till att de reser kollektivt. Med en förbättrad framkomlighet kan man korta restiden och skapa en attraktivare kollektivtrafik.

– Man behöver jobba med både infrastrukturfrågor som kollektivtrafikkörfält samt tekniska lösningar som trafikljusprioritering för att det ska ge effekt på framkomligheten. Trafikljusprioritering är en uppsättning regler som styr prioriteringen i trafiken och för att kunna sätta upp dessa regler så måste vi förstå vad de olika åtgärderna får för effekt, säger Albert Gunnarsson, systemintegratör på Östgötatrafiken.

Östgötatrafiken använder Hogias nya molntjänst, Traffic Light Priority, som möjliggör distribution av positioneringsdata till trafikljus. När bussen passerar en viss position en så kallad triggerpunkt så skickar tjänsten en begäran av prioritet till systemet som reglerar trafikljusen. Bussen får grönt ljus i korsningen.

– Enkelheten i produkten är en framgångsfaktor. Att den faktiskt bara gör exakt det som den ska göra. Det skapar en möjlighet för oss att välja en lösning som är "best of brand", säger Albert.

Den stora nyttan som han i dagsläget ser med Traffic Light Priority är att man kan göra ändringar som slår igenom direkt. De kommer att kunna mäta körtider och kolla hur bussen kör genom korsningen för att testa vad som händer när de flyttar fram triggerpunkten, då signalen sänds till trafikljuset.

– Genom att kapa tid i korsningen så spar vi både tid och miljö. Om vi gör det på rätt sätt så har trafikljusprioritering potential att ge extra framkomlighet, vilket bidrar till att resenärerna kommer fram fortare med buss än med bil, avslutar Albert.

*Kollektivtrafikbarometern jan-sep 2017