Skatteverket samarbetar med andra myndigheter men också till exempel med systemleverantörer för att företag ska få bättre digitala tjänster för smidigare bokföring, fakturering, redovisning och administration kring skatter. Pablo Dias-Taguatinga arbetar som strateg på Skatteverket och han är med i en av de grupper som driver samverkan med olika aktörer för att hitta de bästa digitala tjänsterna som underlättar för användarna.
– Skatteverket samverkar bland annat med verksamt.se, statens servicekontor och vi har också en myndighetsgemensam samverkan mot organiserad brottslighet, berättar Pablo. När det gäller utveckling av digitala tjänster har vi som uttalad ambition att samverka med alla som vill vara med och vi är öppna och transparenta med alla samarbeten vi bedriver. Att få in andras input är avgörande för att vi ska kunna utveckla bra och relevanta digitala tjänster.
Pablo Dias-Taguatinga, Strateg på Skatteverket.
Det är flera på Skatteverket som arbetar med samverkan i olika typer av uppdrag för att förbättra tjänster både internationellt, nationellt och för att verka innovativt. Pablo är med i den grupp som driver ett samarbete med systemleverantörer där Hogia ingår som en av aktörerna.
– Jag brinner verkligen för extern samverkan och utveckling utifrån kundbehov. Tillsammans med Hogia och de andra systemleverantörerna så har vi ett både roligt och givande samarbete, säger Pablo. Personligen är jag verkligen tacksam för den ambition som gruppen har när det gäller att underlätta i företagens vardag.
När Skatteverket ska ta fram nya digitala tjänster till sina användare är lagkrav det som är högst prioriterat, därefter kommer användarnas behov. Pablo berättar att det också är avgörande vilken kapacitet det finns för utveckling.
– Oavsett så löser vi det mesta till slut. Vi arbetar hårt för att få till en dialog och en förståelse för varandras utmaningar och möjligheter. För oss på Skatteverket är det viktigt att vi kan bidra med bra förutsättningar så att Hogia och de andra systemleverantörerna kan utveckla fantastiska och i mesta möjliga mån automatiserade tjänster. Enkelt och tryggt sammanfattar det vi strävar mot i slutändan, menar Pablo.
Öppna data och API:er
Skatteverket arbetar bland annat för att bokföring, fakturering, redovisning och skatt ska bli enklare för alla företag. All information och regelverk paketeras som öppna data och API:er* (Application Programming Interface) som alla företag får tillgång till i sina administrativa system.
Målet är att utveckla effektiva tjänster där Skatteverkets data på ett säkert sätt integreras i företagens system. Genom att utgå från kundernas behov, identifierar Skatteverket och samverkansgruppen områden där utveckling av API:er och öppna data kan bidra till att lösa utmaningar och förbättra användarupplevelsen.
– Just nu utvecklar Skatteverket API:er för att hantera redovisningsperiod i arbetsgivardeklarationen. Och i samverkansgruppen diskuterar vi kommande lösningar för att utveckla API:er för bland annat momsdeklaration, bilförmånsberäkning, inkomstdeklaration 2 med mera. På vår hemsida uppdaterar vi hela tiden vilka områden som är aktuella, och tar mer än gärna emot förslag på nya områden och nya samarbeten.
Pablo berättar att ett tydligt resultat av samverkansgruppens diskussioner är API:et för Skattekonto. Med det API:et kan systemleverantörerna utveckla tjänster som gör att företag och de som agerar ombud kan hämta information om registrerade och beslutade skatter och avgifter direkt i sina bokförings- eller lönesystem.
– Att systemleverantörerna kan utveckla sina tjänster så att företag och ombud enkelt kan hämta information är en milstolpe för oss, säger Pablo glatt.
Men det finns också utmaningar som Skatteverket brottas med när de ska ta fram nya digitala tjänster. Skatteverkets tjänster ska passa alla i Sverige såväl myndigheter som privata aktörer. De styrs också av lagar och regler som ibland kan vara svåra att förhålla sig till med ett modernt arbetssätt.
– Kommunikation och informationsutbyte är lättare sagt än gjort. Sen finns det ju utmaningar med att vi ska ha gemensamma prioriteringar och utveckling utifrån användarfunktioner. Man får ta hänsyn till många olika parametrar, gamla system, nya system och användarna är människor som alla är olika, både gamla och unga, långa och korta och allt däremellan.
– De tjänster som Skatteverket utvecklar själva testas noga hur de används och upplevs. Vi för också statistik över användarmönster och intervjuar användarna för att säkerställa att allt fungerar som det ska, berättar Pablo. När det gäller API:erna så är det avgörande hur systemleverantörerna återkopplar, det är en väldigt viktig del av vår samverkan och dialog.
Framtid
Att allt ska fungera som det ska har varit och är högsta prio för Skatteverket under pandemin. Det är högt tryck på många digitala tjänster när många arbetar hemifrån.
– Detta har varit och är en mycket lärorik period för oss alla. Jag hoppas att vi i framtiden kan använda oss av erfarenheterna från året för att skapa bättre förutsättningar, både tidigare och snabbare.
Pablo upprepar vikten av att det ska vara enkelt, tryggt, smidigt och inte minst säkert.
– Digitala och automatiserade tjänster är framtiden. Vår målsättning på Skatteverket är att varken företag eller privatpersoner ska behöva lägga tid på onödig administration, avslutar han.
*API står för Application Programming Interface och är ett gränssnitt som man kan programmera mot. API används för att olika program och applikationer ska kunna kommunicera med varandra. Man kan beskriva ett API som ett strukturerat sätt att överföra data från ett ställe till ett annat, till exempel kan det användas för att hämta och uppdatera information mellan olika system.
Utvecklarportalen
Här hittar du hela Skatteverkets utbud av öppna data och API:er. Just nu finns 76 öppna data och 11 API:er tillgängliga.
https://www7.skatteverket.se/portal/apier-och-oppna-data/utvecklarportalen
Sveriges dataportal
Här hittar du API:er och data från olika organisationer för många olika branscher.
https://www.dataportal.se/