Räkenskapsinformation i pappersform har länge skapat merarbete för företag. Det tar både upp fysiskt utrymme och administrationen tar onödig tid. Det borde vara självklart att använda sina kunskaper till något mer värdeskapande än att flytta och spara papper, menar Louise Westberg, Hogias expert på digitala fakturaflöden.
Under våren år 2020 tillsatte regeringen en utredning kring regelförenklingar för mikroföretag och en modernisering av bokföringslagen. Utredningen har nu utmynnat i en rad förslag som har skickats till regeringen. Ett av förslagen gäller arkivering av räkenskapsinformation.
Louise Westberg, expert på digitala fakturaflöden
Enligt gällande arkiveringsregler måste räkenskapsinformation sparas i sin ursprungliga form, även om den har förts över till elektronisk form, till och med efter det fjärde året efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades.
Förslaget är att man istället ska kunna slänga, till och med förstöra, räkenskapsinformation som har förts över elektroniskt direkt, om överföringen har gjorts på ett säkert och korrekt sätt och inte riskerar att försvinna.
Louise hoppas att genom det nya förslaget kan företag istället både få bättre användning för fysiska utrymmen och kunna lägga sin tid på att till exempel analysera kostnader istället för att sortera dem.
Förslaget om denna förenkling i bokföringslagen är skickat på remiss och beslut förväntas tas under våren år 2022 och ska i så fall gälla från och med den 1 juli år 2022.