Basnyckeltal: T1
Bruttovinstmarginal = omsättning av handelsvaror och tjänster minus inköpsvärdet för sålda handelsvaror och tjänster i procent av omsättningen
Bruttovinstmarginalen kallas även för bruttovinstprocent.
Nyckeltalet används framför allt i handelsföretag och anger hur stor del av varje omsatt hundralapp som blir över för att täcka övriga kostnader. Nyckeltalet kan användas för hela företaget, delar av det samt även för olika produkter. Bruttovinstmarginalen varierar mycket mellan olika branscher beroende på olika pålägg, rabatter, svinn med mera.
Om du vill höja ditt företags bruttovinstmarginal bör du undersöka möjligheterna att höja dina försäljningspriser och minska dina inköpspriser alternativt se över din produktmix, bruttovinstmarginalen brukar variera för olika produkter.
Exempel: Ett bolag har en bruttovinst på 1 500 tkr och en omsättning på 4 200 tkr, vilket ger en bruttovinstmarginal år 1 på 1 500/4 200*100 = 35,7%. År 2 lyckas man att hålla uppe marginalerna samtidigt som omsättningen ökar vilket innebär att bruttovinstmarginalen ökar till 40 %