Effektivare godsflöden på gång för Wallhamn
Varje vecka anlöper flera fartyg hamnen i Wallhamn för att lasta eller lossa bilar, lastbilar, bussar och industrimaskiner. Hamnen, som grundades 1962, är en av Nordens ledande fordonshamnar och en viktig hubb för import och export av fordon i Sverige.
Utöver hamnverksamheten arbetar man även med att inreda företags- och servicebilar med lämplig utrustning som verktygsskåp, verktygstavlor och mikrovågsugnar. Dessutom driver man en egen PDI-anläggning, vilket gör Wallhamn unika. PDI står för Pre Delivery Inspection och här utrustas nya bilar med allt från gummimattor, instruktionsböcker, dragkrokar, skyltar och bränslevärmare innan de transporteras ut till återförsäljare.
– Vi är den enda hamnen som har ett komplett flöde från att man lossar en bil från ett fartyg till att göra bilen färdig för återförsäljare, berättar Jonas Börtner, Hamnkapten/Operativ chef på Wallhamn.
Jonas Börtner,Hamnkapten/Operativ chef på Wallhamn.
Wallhamn använder idag Hogias terminallösning Terminal Operating System (TOS) som centralt system för alla sina godsflöden.
– Vi hanterar cirka 100 000 fordon per år. Det är bilar, bussar, lastbilar och maskiner från alla de stora tillverkarna såsom Volvo, Scania, Kia och Ford för att nämna några. Vi hanterar även stål, papper och virke som skeppas till utlandet, från Wallhamn är det möjligt att nå alla världsdelar med de rederier som trafikerar oss.
När fartygen anländer till Wallhamn ska mycket gods omsättas på kort tid. Varje bil måste köras av eller på samt scannas för att veta var i området den befinner sig. Tidigare har scanningen skett med egenutvecklad programvara, men under våren har man påbörjat implementeringen av den mobila applikationen Hogia Terminal Workit för att få utökad funktionalitet och effektivisera sitt godsflöde ytterligare.
Med Workit och kartfunktionen Hogia Terminal Map får hamnen en bättre överblick över sina parkeringsytor och ser exakt var bilarna befinner sig. Man förbereder lasten på ett smidigare sätt och skapar lastplaner över vilka bilar som ska lastas på nästa fartyg redan inifrån kontoret.
– Vi får också en högre leveransbarhet mot våra kunder, förklarar Jonas Börtner. De vill ju veta omgående när ett fordon har blivit lastat till exempel. Vi kommer att kunna leverera de uppgifterna snabbare och på ett säkrare sätt. Det här kommer att stärka oss i att bli mer digitala. Kunderna ska verkligen kunna lita på den information de får från oss.
På sikt är Wallhamn även intresserade av debiteringsmöjligheterna i Hogia (TOS), för att kunna debitera sina tjänster direkt genom Hogias program.
– Jag bara väntar på att få köra igång, det gör vi alla här, avslutar Jonas Börtner.
För mer information är du välkommen att kontakta Mathias Lindell, Bolagschef på Hogia Terminal Systems. Telefon 0703-91 60 92.
Läs mer om hur Hogias terminalsystem kommer att digitalisera hamnens administrativa och operationella arbete.
Läs merHogia lanserar app för hantering av godsflöden till Södertälje Hamn. Applikationen ger Hogias kunder möjlighet till digitalisering och automation.
Läs mer