– Innan 2010 arbetade vi helt manuellt och skötte allt via långa listor som knappades in i Excel för hand, och sedan hanterades fram och tillbaka. Ett tidsödande och omständligt arbete som blev ohållbart i längden. Jag började då jämföra olika digitala system och fastnade för Hogias system som vi använder sedan dess, berättar Magnus Arvidsson, terminalchef på Eskilstuna Kombiterminal.
Utveckling genom tätt samarbete
– Hogia är inte rädda för att utvecklas och kommer hela tiden med nya idéer, som de driver vidare. De är bra på att anpassa sig efter hur vi arbetar och vad vi har för behov. Det ger mycket! säger Andreas Bard, transportledare på Eskilstuna Kombiterminal.
Många inom transport- och logistikbranschen har inte egna IT-avdelningar. Här kan därför Hogia med sin erfarenhet av digitala lösningar gå in och stötta upp.
– Vi hjälper Eskilstuna Kombiterminal att knyta ihop sina processer och gör det enklare för dem, så att de får en ännu bättre och effektivare operation, säger Mathias Lindell, bolagschef på Hogia Terminal Systems.
Godsspårning och vägningsbeställningar digitalt
Till exempel är Eskilstuna Kombiterminal nu en del i Göteborgs Hamns satsning kring digitaliserad spårning av gods genom att de använder Hogia Terminal Systems API, som möjliggör standardiserade och effektiva integrationer med andra system
– När gods fraktas mellan Göteborgs Hamn och Eskilstuna Kombiterminal skickas hela tiden statusuppdateringar till Göteborgs Hamn via vårt API när godset hanteras på terminalen, säger Mathias Lindell.
Det senaste digitala verktyget som Hogia har hjälpt Eskilstuna Kombiterminal med är en vägningsmodul. Eftersom lasterna som går via Stora Bält till Danmark och Tyskland måste väga minst 14 ton för att få fraktas via järnväg, väger Eskilstuna Kombiterminal alla dessa laster. Tidigare kom kundernas vägningsbeställningar via mejl, men nu sker det i stället digitalt.
– Hogia tar emot bokningarna från Eskilstuna Kombiterminals kunder och skapar vägningsbeställningar. Truckförarna på terminalen får då automatiskt upp en ruta om att ange korrekt vikt när de lastar enheten på tåg. Efter det samlar vi ihop en debitering för vägningen på fakturaunderlaget och meddelar deras kund den korrekta vikten. Hela processen blir därmed väldigt enkel, förklarar Mathias Lindell.