Fler uppgifter ska rapporteras i arbetsgivardeklarationen från och med 1 januari 2025 – läs om vad det innebär för dig som arbetsgivare.
1 min läsning

Innehåll

Artikel

Det här innebär de nya uppgifterna i arbetsgivardeklarationen

Från och med 1 januari 2025 ska fler uppgifter rapporteras i arbetsgivardeklarationen (AGI). Det gäller information om anställdas frånvaro som kan ge rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning. Syftet är att förhindra bidragsfusk.

Varje år förlorar staten miljardbelopp i felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. En stor del kommer från felaktiga utbetalningar av föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning. Ofta beror det på att ersättning beviljats trots att föräldern har arbetat.  

Därför har regeringen beslutat om en proposition som innebär att arbetsgivare ska lämna fler uppgifter i arbetsgivardeklarationen som Försäkringskassan kan använda i sina kontroller. Ett riksdagsbeslut väntas i mitten av december och förslaget föreslås träda i kraft den 1 januari 2025.

Huvuddragen i propositionen
  • Arbetsgivare ska i samband med arbetsgivardeklarationen lämna uppgift på individnivå om frånvaro som beror på skäl som kan ge rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning. Övrig frånvaro omfattas inte.  
  • Det ska framgå vilket eller vilka datum som frånvaron inföll och om frånvaron avsåg hela eller delar av arbetstiden. Omfattningen kan redovisas som timmar eller procent. 
  • Arbetsgivaren behöver enbart förhålla sig till den anställdes anmälda orsak och faktiska frånvaro från arbetet. Det finns ingen skyldighet att bedöma om den anställdes uppgifter stämmer eller om den anställde faktiskt har rätt till föräldraersättning. 
  • Frånvaron ska rapporteras för den redovisningsperiod som arbetsgivaravgifter och skatteavdrag påverkas. Det innebär t.ex. att frånvaro i januari, om den medför ett avdrag på lönen som betalas ut i februari, ska redovisas i arbetsgivardeklarationen för februari.

Hogias HR- och löneexpert, Erik Douglasson, har som en del av arbetsgruppen inom Srf Lönsam varit engagerad i processen. Så här kommenterar han beskedet: 

– Det är positivt att regeringen nu har lagt fram sin proposition. Vi har inom Srf Lönsam varit aktiva i remissförfarandet och lämnat ett flertal påpekanden för att få denna förändring så enkel men samtidigt ändamålsenlig som möjligt. Bland annat har vi tryckt på att de nya uppgifterna ska återspegla de uppgifter som redan behandlas i lönesystemen, vilket har fångats upp i propositionen.  

Han fortsätter: 
– Eftersom föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning ligger till grund för löneavdrag för den anställde finns uppgifterna redan registrerade i lönesystemet. Därmed blir det inget extraarbete att få in uppgifterna på arbetsgivardeklarationen mer än vid uppstarten. Det gäller dock att man har rutin att lönebereda denna typ av frånvaro, vilket inte alltid sker på exempelvis timanställda som istället bara får färre timmar utbetalda. Här behöver en översyn göras i lönehanteringen för att uppgifterna ska bli korrekta på arbetsgivardeklarationen, konstaterar Erik Douglasson.

Läs mer om Arbetsgivardeklaration på individnivå »

Fördjupa dig på Hogias Kompetensdag 2025

Vill du veta mer om hur de nya reglerna kommer att påverka dig som arbetsgivare? På Hogias Kompetensdag Lön & HR 2025 delar vi med oss av handfasta tips och går igenom de senaste nyheterna inom lön, HR och arbetsrätt. Evenemanget arrangeras på flera orter runt om i Sverige. 

Läs mer och anmäl dig här!

Erik Douglasson, Hogia
SKRIBENT
Erik Douglasson

Erik Douglasson är HR- & löneexpert vid Hogiagruppen med många års erfarenhet av konsultation och utbildning inom området.

Håll dig à jour med Hogias nyhetsbrev – kompetens direkt till din mejl!