Pavlina
2 min läsning

Innehåll

Personporträtt

Pavlina Todorova Tashkov

Hur fann du vägen in i teknikvärlden?

Under början av 2000-talet var teknik något som kändes spännande och nytt, vilket fick mig att söka en utbildning i ämnet. I början hade jag ingen tydlig vision för min karriär, men ju mer jag lärde mig, desto mer drogs jag till ämnen inom organisation och ledarskap. Efter min dataingenjörsexamen tog jag steget vidare till en masterexamen i internationell projektledning, och sedan dess har jag jobbat med projektledning inom IT-branschen.

Vad fick dig att börja arbeta på Hogia?

Efter min föräldraledighet var jag verkligen taggad att bidra med min kompetens och erfarenhet, och redo att ta mig an nya utmaningar! En bekant skickade mitt CV till Hogia och det visade sig att vi är en bra matchning. Tack vare detta fick jag 2023 rollen som verksamhetsområdeschef och utvecklingsansvarig inom Logistics Products. Trots min korta tid på Hogia kan jag med glädje säga att jag verkligen stortrivs här! Koncernen är full av möjligheter, där utvecklingen inte har några gränser, och jag arbetar med ett riktigt härligt gäng. Genom öppen dialog inom bolaget och gott samarbete med utvecklingsavdelningarna på de andra bolagen, arbetar vi tillsammans för att säkerställa det bästa för kunden.

Hur uppmuntras teamen till att skapa innovation?

Ledarna på Hogia arbetar aktivt för att väcka kreativitet och ge utrymme för nya idéer, bland annat genom att regelbundet organisera event. Under ett nyligen genomfört hackathon experimenterade mitt team med röststyrning i produkten Moveit, vilket vi planerar att lansera i år. Ett annat exempel är de innovationsdagar jag själv anordnade. Alla i teamet bidrog med idéer och höll en tre minuters pitch i början av eventet. Sedan röstade alla på de idéer de ville utforska, vilket resulterade i att vi hade kompetens för att jobba vidare med tre idéer parallellt. Det är helt fantastiskt att ta del av energin och magin som uppstår när teamet ostört fokuserar och jobbar mot ett gemensamt mål. Dessa initiativ är väldigt uppskattade och visar tydligt vad vi kan leverera när vi samarbetar och nyttjar varandras styrkor samt olika kompetenser. Med fokus på säkerhet, kvalitet och hållbarhet strävar vi efter att ligga i framkant.

Vilka arbetsmetoder använder ni i ditt team?

Vi jobbar enligt de agila principerna och har en tre veckor lång utvecklingscykel. Varje måndag i den första veckan har vi vår sprintplanering där vi tillsammans bestämmer vad vi ska utveckla under den kommande perioden. När vi tydliggjort det värde vi ska leverera till kunden sätter vi ett sprintmål, vilket är det viktigaste med dessa tre veckorna. Alla är medvetna om målet och allt som bidrar till att uppnå det har högsta prioritet. Vi har regelbundna avstämningar för att reflektera och stötta varandra, och om det finns utrymme för förbättringar är vi snabba att implementera dessa.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Det finns verkligen många fördelar som är värda att nämna. Det är en stor gemenskap och en familjär stämning på Hogia, där man snabbt blir en del av teamet. Som coach försöker jag alltid leda medarbetarna till att hitta egna lösningar, och det är oerhört givande att se dem lyckas. Oavsett vilken roll man har så är det viktigt att vara öppen och lyhörd, och att samarbeta för att hitta de bästa lösningarna tillsammans. Det är när vi drar nytta av olika perspektiv från utvecklare, testare, produktägare, produktspecialister och UX-designers som vi skapar riktigt bra lösningar.